MATERIAŁY

X TORUŃSKA PEDAGOGICZNA KONFERENCJA STUDENCKA (PKS)

„ Całożyciowe uczenie się drogą do sukcesu”,

1 czerwca 2016 r.

Opisy wystąpień

1. Martyna Lewandowska (Pedagogika ogólna, III rok I st., spec. Pedagogika sądowniczo – penitencjarna)

Udział w projektach drogą po nowe doświadczenia i umiejętności

Nieodłączną częścią życia każdego człowieka jest nieustanne kształcenie się, samodoskonalenie, nabywanie nowych umiejętności i doświadczeń, by dążyć do założonego celu i by móc spełniać marzenia. Jednym z doskonałych sposobów zdobywania zróżnicowanej wiedzy i doświadczeń życiowych jest zaangażowanie się w przygotowanie i realizację projektów. W zależności od tematyki projektu możemy zdobyć wiedzę merytoryczną z różnych dziedzin, a także umiejętności potrzebne do wykorzystania posiadanej wiedzy w praktyce. Udział w przygotowaniu projektu daje możliwość nabycia kompetencji organizacyjnych, a także umiejętności pracy w zespole, polegającej m.in. na podejmowaniu wspólnych decyzji, kreatywnym myśleniu, rozwiązywaniu problemów, braniu na siebie odpowiedzialności za powierzone zadania. Podczas wystąpienia zaprezentowane zostaną doświadczenia prelegentki w zdobywaniu nowych umiejętności na przykładzie organizowania Toruńskiej Pedagogicznej Konferencji Studenckiej.

2. Alicja Kosiedowska (Pedagogika ogólna, I rok II st., spec. Pedagogika sądowniczo-penitencjarna)

Filozoficzne dociekania z dziećmi i młodzieżą, czyli podstawy krytycznej i samodzielnej refleksji

Filozoficzne dociekania z dziećmi i młodzieżą, program stworzony i wprowadzony przez Matthew Lipmana cieszy się coraz większą popularnością na świecie, jak również w Polsce. Pomysł zakłada ćwiczenie z uczniami samodzielnego i krytycznego myślenia za pomocą pytań filozoficznych. Dzieci posiadają naturalne predyspozycje do filozoficznych dociekań - przeżywają zadziwienie światem przetwarzając je w nieustanne zadawanie pytań. Podczas wystąpienia prelegentka podejmie próbę odpowiedzi na pytanie, w·jaki sposób stworzyć dziecku przestrzeń do zastanawiania się nad podstawowymi aspektami życia oraz czy filozofowanie z najmłodszymi pełni funkcję naturalnej metody rozwijania młodego umysłu.

3. Nikola Wachowicz (Pedagogika ogólna, III rok I st., spec. Pedagogika sądowniczo – penitencjarna)

Rozwój inteligencji emocjonalnej inwestycją w życiowy sukces

W wystąpieniu zostaną poruszone kwestie dotyczące rozwoju inteligencji emocjonalnej na wszystkich etapach życia. Inteligencja emocjonalna decyduje o umiejętnościach przystosowania się do otoczenia, odgrywa zasadniczą rolę w nawiązywaniu i utrzymywaniu relacji międzyludzkich i tym samym wpływa na odnoszenie sukcesów życiowych. Podczas wystąpienia zostanie przedstawiona definicja inteligencji emocjonalnej, możliwości jej kształtowania w okresie dzieciństwa, a także sposoby jej rozwoju w dorosłym życiu.

4. Anna Nowak (Pedagogika specjalna, II rok II st., spec. Doradztwo zawodowe
i rehabilitacyjne)

Stereotypy wobec osiągania sukcesów w edukacji i karierze zawodowej osób
z niepełnosprawnością intelektualną

Celem wystąpienia jest omówienie problematyki podejmowania nauki i aktywności zawodowej przez osoby z niepełnosprawnością intelektualną. W szczególności analizie zostaną poddane opinie społeczeństwa dotyczące możliwości osób z niepełnosprawnością intelektualną, potrzeby ich kształcenia oraz osiągania sukcesów. Podstawowym pytaniem przyświecającym wystąpieniu jest, w jaki sposób społeczny stereotyp i negatywne nastawienie społeczeństwa wpływa na osiąganie sukcesów w edukacji i karierze zawodowej osób z niepełnosprawnością intelektualną. Całość rozważań ujęta została w ramy literatury naukowej oraz badań pilotażowych, których zadaniem jest ukazanie stosunku społeczeństwa do udziału osób z niepełnosprawnością intelektualną w sferze edukacyjno-zawodowej.

5. Mateusz Szafrański (Pedagogika specjalna, II rok II st., spec. Doradztwo zawodowe i rehabilitacyjne)

Rehabilitacja zawodowa w warsztatach terapii zajęciowej i zakładach aktywizacji zawodowej – realizacja czy jej brak?

Uczestnictwo osób z niepełnosprawnością intelektualną w zajęciach w warsztacie terapii zajęciowej (WTZ) lub praca w zakładzie aktywności zawodowej (ZAZ) ma na celu przygotowanie do wejścia na rynek pracy. Zadaniem wyżej wymienionych placówek, oprócz realizacji procesu rehabilitacji społecznej, czyli przysposobienia do pełnienia ról społecznych, pobudzania aktywności społecznej i współpracy z innymi ludźmi, jest prowadzenie rehabilitacji zawodowej, która umożliwia nabycie umiejętności związanych z wykonywanym zawodem lub pracą. Podczas wystąpienia prelegent zastanowi się nad sposobem i skutecznością realizacji rehabilitacji zawodowej w warsztacie terapii zajęciowej i zakładzie aktywności zawodowej.

Opisy warsztatów

1. Justyna Wargocka, Magdalena Bieńkowska (Pedagogika ogólna, I rok II st., spec. Pedagogika szkolna z socjoterapią i terapią pedagogiczną)

Trening efektywnego uczenia się

(ul.Lwowska 1, sala 397)

Podczas naszego warsztatu zapoznasz się z technikami pamięciowymi, dowiesz się o możliwościach szybszego zapamiętywania, a także efektywnego zarządzania czasem. Pokażemy, w sposób praktyczny, jak owocnie wykorzystać czas poświęcony na naukę, udoskonalić metody sporządzania notatek oraz podpowiemy jak w stresujących sytuacjach przypomnieć sobie to, co ,,wyleciało'' nam z głowy. Nie zabraknie również technik relaksacyjnych i ćwiczeń, które poprawią pracę mózgu. Może to być dla Ciebie bardzo przydatny trening przed zbliżającą się sesją. Serdecznie zapraszamy!

2. Wiktoria Lewandowska, Agnieszka Lewandowska, Katarzyna Bulińska (Pedagogika ogólna, II rok II st., spec. Opieka i wsparcie społeczne)

Zobacz świat innymi oczami

(ul.Gagarina 13a, sala 18)

Przygotowany przez nas warsztat poświęcony jest osobom niepełnosprawnym. W trakcie warsztatu chcemy przybliżyć wam trudności wynikające z wykonywania codziennych czynności, z którymi borykają się osoby niewidome. Poprzez praktyczne doświadczenia postaramy się pokazać wam, w jaki sposób sobie z nimi radzą, a także jak możemy ich w tym wspierać. Jeśli chcecie zobaczyć świat innymi oczami, gorąco zachęcamy do wzięcia udziału w naszym warsztacie.

3. Anna Kurek (Pedagogika specjalna, II rok II st., spec. Doradztwo zawodowe i rehabilitacyjne)

Poczuj starość, czyli uczenie się poprzez doświadczanie starości

(ul.Gagarina 13a, sala 17)

Na co dzień mijamy na ulicy, w sklepie, w autobusie wielu starszych ludzi. Każdy z nich mógłby opowiedzieć nam swoją historię życia, pełną niecodziennych doświadczeń. Z pewnością wśród nich znajdują się byli sportowcy, nauczyciele, sprzedawcy, czy zawodowi kierowcy. Czy zastanawiałeś się o czym teraz myślą, jak się czują, jakie przeszkody stawia przed nimi codzienne życie? Jeśli chcesz poznać świat osób starszych, zapraszam Cię na warsztat! Zajęcia gwarantują Ci spojrzenie oczami seniorów na stojące przed nimi ograniczenia. Za sprawą przygotowanych pomocy dydaktycznych i ćwiczeń sam doświadczysz tego, co czeka Cię za kilkadziesiąt lat. Warsztaty, poza lepszym zrozumieniem problemów osób starszych, dadzą Ci praktyczną wiedzę przydatną w pracy z seniorami.

4. Natalia Głowala (Pedagogika ogólna, III rok I st., spec. Nauczanie wczesnoszkolne)

Edukacyjny wymiar tańca

(ul.Gagarina 13a, sala 20)

Celem zajęć będzie Twój indywidualny rozwój, w oparciu o współpracę z innymi, wzajemną naukę i wsparcie. Ćwiczenia na orientację przestrzenną i poznawanie własnego ciała, pozwolą Ci lepiej poznać samego siebie i zyskasz więcej pewności siebie. Rozwiniesz swoją wyobraźnię poprzez odpowiednie ćwiczenia, pobudzające myślenie twórcze. Poprzez kontakt z muzyką, która jest nieodłącznym elementem tańca i ruchu, poprawisz swoje poczucie rytmu i odnajdziesz w niej motywację do dalszego działania. Warsztaty zwrócą Twoją uwagę na piękno, jakim jest taniec i jego pozytywny wpływ na Twoje samopoczucie. Dwa nieodłączne od siebie elementy muzyka i ruch, pozwolą przekazać Twoje emocje w wyjątkowy sposób. W celu zapewnienia Twojego komfortu podczas warsztatu, proszę o przebranie się w swobodny, niekrępujący ruchów strój oraz obuwie sportowe.

5. Patrycja Janowska (Pedagogika specjalna, I rok II st., spec. Doradztwo zawodowe i rehabilitacyjne), Alicja Kosiedowska (Pedagogika ogólna, I rok II st., spec. Pedagogika sądowniczo-penitencjarna), Magdalena Kaczmarek

Podróż na stopa po niewiedzy, czyli jak tanio zaplanować wymarzone wczasy

(ul.Gagarina 13a, sala 22)

Jeśli chciałbyś swoje dotychczasowe życie urozmaicić odrobiną szaleństwa albo od dawna planujesz wymarzone wakacje i nie wiesz jak się do tego zabrać... Ten warsztat jest właśnie dla Ciebie! Naszym celem jest zmotywowanie Ciebie do działania, a także ukazanie, że nie ma rzeczy niemożliwych. Podzielimy się z Tobą zdobytą dotąd wiedzą; o tym jak podróżować najtańszym kosztem, które miasta warto zwiedzić i jakie trudności można napotkać przebywając za granicami państwa. Ukażemy Ci wiele ciekawostek dotyczących miast europejskich i ich kultur. Nie obejdzie się również bez wskazania najczęściej odwiedzanych miejsc turystycznych oraz tych, o których na pewno nigdy nie słyszałeś. Jeśli jesteś już bogatszy o podobne doświadczenia to wiedz, że czekamy na Ciebie i chętnie wymienimy się doświadczeniami. Zapraszamy! :)

Aby zarejestrować się na wybrany warsztat kliknij tutaj.

Wykonanie: Andrzej Nowak

Aktualizacja: Michał Dunajski